Mi leszek, ha nagy leszek?

Tizenkét évesen gondoltam először a jövőmre, arra, hogy milyen leszek húszévesen: csinos, magabiztos, hivatásának élő, tudásával másokat megszégyenítő, de szerény nő. Haha. Hol tartok a megvalósításban? Kezemben a sorsom? Egyáltalán a kezembe akarom venni? Útkeresésem a felsőoktatás útvesztőiben, avagy mi leszek, ha nagy leszek?

Friss topikok

Naptár

december 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

álom (8) andragógia (2) anglisztika (2) balaton (8) balatonfövényes (1) beavatás (1) bologna (4) diplomata (1) educatio (3) erasmus (4) érettségi (13) e felvételi (3) felsőoktatás (12) felsőoktatási (8) felsôoktatási (1) felsőoktatási intézmények (7) felsőoktatási rangsor (3) felsőoktatási rendszer (2) felsőoktatűsi (1) felvételi (19) felvételi azonosító (2) felvételi határidők (1) fesztivál (1) fürstenfeld (1) gazdálkodási menedzsment (1) gólyabál (2) gólyatábor (2) gyakorlat (3) győrffy miklós (1) határidők (10) háttérképek (2) hvg diploma (1) idegennyelv (2) idegenvezető (9) idő (4) intézmények (6) iroda (1) jazz (2) jelentekzési (1) jelentkezési (4) jelentkezési határidők (4) jelentkezési lap (7) kalandok (1) kapcsolatok (1) karácsony (2) keresztfélév (1) kétszakos (2) kétszakosság (1) kodolányi (10) költségtérítéses (3) kommunikáció (1) kreditrendszer (1) külföldi (3) külföldi gyakorlat (5) lap (1) máté krisztina (1) média (1) média kommunikáció (4) munka (9) munkanélküliség (1) munkba (1) nap (2) napok (1) naptár (5) nemzetközi (2) nemzetközi tanulmányok (2) nyílt (3) nyílt napok (3) oklevélmelléklet (1) ölelés (1) önismereti (2) önismereti tesztek (2) ösztöndíj (1) pályaválasztás (18) ponthatárok (3) pontszámítás (3) pótfelvételi (1) rádió (1) rangsor (5) rendszer (2) sopron (1) stockholm (2) szakma (1) székesfehérvár (1) szerelem (1) támogatás (1) tanulás (1) tesztek (2) tippek (11) tisza (3) történelem (2) továbbtanulás (1) turizmus vendéglátás (10) utazási (3) vidék (2) vihar (1) Címkefelhő

Tesztem, tesztem mondd meg nékem IV.

2011.01.03. 16:11 Anna szerint

Ahogy ígértem, a második teszt körben már komolyabb témát, a karriertervezést boncolgatom, és olyan teszteket mutatok meg, amelyek abban nyújtanak segítséget, hogyan mérjük fel saját képessségeinket és hogyan tervezzük meg elkövetkezendő éveinket úgy, hogy mindebből a lehető legtöbbet profitáljuk.

Első lépés a már sokat emlegetett önismeret, amelyhez egy játékos feladattal közelebb juthatunk (esetünkben ugyanis nem a mélyebb értelemben vett önismeret lesz a fontos, hanem az, amivel pályaválasztásunkot orientálhatjuk): ahhoz, hogy lásd a saját„szerepkészletedet”, illetve szerepeid fontosságát, rajzolj egy lapra egy nagy kört – ez lesz majd személyiséged egésze. Most próbáld meg felsorolni az összes jelenlegi szerepedet, és megjeleníteni ezeket a körben egy-egy körcikk területén. A körcikkek nagyságát az alapján válaszd, amennyire az adott szerep – itt és most – fontos a számodra. Miután ezzel elkészültél, próbáld meg az egyes szerepeidhez, szerepkészleteidhez összegyűjteni azok értékeit. Melyik szerep vagy szerepcsoport miért fontos a számodra, mik azok az értékek, amelyeket megjelenít? (Ha még nincsenek a „tortaszeletek között” a munkával kapcsolatos szerepek - én, mint beosztott, én, mint kolléga, én, mint projektvezető -, akkor láthatod, hogy ezek közé kell majd elhelyezned azt is. Mekkora lesz majd ez a szelet?)

Segítségként ismét csak egy lista, az értékrend-kutatások forrásaiból:
anyagi jólét – barátság – békés élet – békés világ – belső harmónia – családi biztonság – egészség – érdekes élet – gazdagság – hagyományok tisztelete – hatalom – hit – igazságosság – istenszeretet – jó állás – jóakarat – kreativitás – műveltség – népszerűség – önálló élet – önuralom – őszinteség – saját felelősség – segítőkészség – sikeres házasság – szépség – szerelem – szórakozás – tanulás – társadalmi rend – vallásos hit – változatos élet – vidámság


Ez a gyakorlat azért is fontos, mert egy későbbi önismereti feladatnál hasznát vesszük majd, egész pontosan akkor, amikor az erőforrásainkat vesszük számba. (Ebből láthajuk majd, hogy vajon megfelelnek-e egymásnak a szerepeink fontosságai és a belőlük származó, valamint a rájuk fordítható erőforrások). 

Második feladatunk, hogy tisztában legyünk eddig megtett személyes életutunnkal. Ezt kétféle gyakorlattal is megtehetjük, mindenki válassza ki, melyik az, amelyikhez nagyobb kedvet érez. 

Aki kész behatóbban foglalkozni ezzel a kérdéssel, annak egy szimbolikus vonatút megtétele javasolt. Kezdésnek készíts egy egyszerű vonatábrát a papír tetejére.
A játék feladata, hogy rajzold meg eddigi életutadat, mint egy vonatutat. Azokat a fontos
eseményeket, melyek hatással, befolyással voltak szakmai életutadra, rajzold rá az útra
valamilyen vasúti „tereptárggyal”. (Például, ha gyerekkorodban Erzsi néni az óvodában
megtiltotta, hogy autókkal játssz, pedig te akkor autószerelő szerettél volna lenni, akkor
ezt jelöld a rajzon mondjuk egy sorompóval; vagy, ha az általános iskolában elment az
osztályt matekra tanító Irma néni és helyette Kálmán bácsi jött, s ekkor szeretted meg a
matekot, akkor ide rajzolhatsz egy megállót, felszállókkal és leszállókkal; vagy ha gimnáziumban elkezdtél színjátszó szakkörre járni, mert úgy gondoltad, hogy felvételizel majd a színművészetire, de ez csak pár hónapig tartott, akkor ide rajzolhatsz egy vakvágányt. Használd a fantáziádat, sokféle ilyen szimbólumot használhatsz (alagút, mellékvágány, lámpa, leszakadt vezeték, mozdonycsere…). Értelemszerűen nem a rajz minősége, hanem az általuk kifejezett mélyebb tartalom a lényeg. A kész rajzról aztán beszélgethetünk is, ha kellően nyitottak vagyunk, a reflexió és az önreflexió új értelmezésekhez, megértésekhez segíthet bennünket.

A rajzos feladattól elriadók az eddigi életutat egy grafikonon ábrázolják, melynek vízszintes tengelye az idő, s a függőleges tengely lehet a nehézség, a kapcsolatok jelentősége, a fejlődés, az eredményesség (vagy amit még hozzágondolsz). A különböző szempontokat célszerű egy grafikonon ábrázolni, és a különböző görbéket más-más módon jelölni (pontozott, szaggatott, hullámos vonalakat, vagy más színeket használva). Erről is érdemes beszélgetni, amolyan kiselőadást/kiselőadásokat tartani. 

A karriertervezés előtt ajánlok még egy gyakorlatot, olyat, ami a szokásosnál tágabb keretbe helyezi a pályaválasztást, és arra enged rátekinteni, hogy a családi és más személyes viszonyaid, és mintáid hogyan határozták meg a választásaidat. (A gyakorlat tulajdonképpen a dramatikus önismereti módszerekben alkalmazott „szakmai szociális atom” egyszerűsítése.)

„A szociális atom Moreno szerint a legkisebb szociális egység, mely az egyén szocio-emocionális kapcsolatrendszerét tartalmazza. Az atomban minden olyan kapcsolatnak helye van, ami fontos az egyén szempontjából, melynek mind valós, mind fiktív személyek részei lehetnek. Az atom magját a hallgató szakmai identitása képezi. Ezt egy mondattal következőképpen fejezhetjük ki például: „Én, a tanár.”

Ehhez kapcsolódnak azok a tényezők (személyek, életesemények, érzések), melyek az atomot készítő egyén szakmához való viszonyát befolyásolják. A hatás erősségét a központhoz viszonyított távolság fejezheti ki, irányát nyilak jelölik. Ha pozitív hatásról van szó, vagyis olyan elemről, mely a hallgató szakmai hozzáállását erősíti, azt a mag felé mutató nyíl, negatív, vagyis a pálya elleni hatást kifelé mutató nyíl jelzi.

Nem ritka, hogy a pálya mellett és ellen szóló érvek egy tényezőhöz kapcsolódnak, amit kétirányú nyíllal szimbolizálhatunk. A szakmai szociális atommal zajló dramatikus munka ugyanúgy zajlik, mint a hagyományos szociális atommal. Annak rajzban történő elkészítését dramatikus formában történő megjelenítés követi.

A testi akció, a szerepcsere, a belső hangok és az esetleges tükrözés tudatosíthatják a játékosban pályaválasztási motivációit és rálátást biztosíthatnak azokra a tudatos-és/vagy tudattalan elemekre, melyek a szakma választása mellett,
illetve ellen szólnak.”

(Marlok Zsuzsa – Martos Tamás: Pedagógushivatás – személyiségfejlesztés. Pszichodráma a tanárképzésben és -továbbképzésben. Iskolakultúra, 2006/2.)


A gyakorlatot, hasonlóképpen az előzőekhez egyedül vagy csoportban is végig lehet csinálni:

• Kell egy üres lap, aminek a közepén kis körformában megjeleníted magadat, leendő szakmai szerepedben (például „Én, az ügyvéd)
• Második lépésként gondold végig, hogy kik voltak azok a személyek, akik valamilyen
módon hatottak arra, hogy az szeretnél lenni, amit beírtál a körbe – ez alatt értve a negatív, mind a pozitív hatásokat is (például nagymamám hitelessége az ügyvédi pálya felé mozdított, keresztapám viszont mindig arra intet, hogy ügyvédként nem lesz időm a családomra, válasszak inkább valami mást…), és jelenítsd meg őket az ábrán, a távolsággal kifejezve a személyhez fűződő viszony mélységét, a többi lehetséges eszközzel pedig a kapcsolat tartalmát. Írd fel az ábrára az általuk közvetített üzeneteket is.
• Ez után keress meg minden más eseményt, körülményt szempontot, amelyek hatással voltak a „szakmai személyiségedre” és jelenítsd meg ezeket a fentiekhez hasonló
módon.
• Végül, az egészet látva keresd meg, melyek voltak a legerősebb hatások és ellenhatások pályád alakulásával kapcsolatban, próbáld meg az egyes megjelenített személyek szemüvegével nézni a saját választásod.

Íme egy példa ábra, hogyan is néz ki mindez:




 

2 komment

Címkék: tesztek önismereti pályaválasztás

A bejegyzés trackback címe:

http://tovabbtanulok.blog.hu/api/trackback/id/tr802554443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

marko20 2011.01.10. 11:54:54

Szia Anna :-) az előző tesztek nagyon bejöttek, ezek a mostaniak kicsit tényleg komolyabbak... az elsőt, a körszeleteset csináltam meg innen, eleinte szenvedtem vele, de a végére már szinte élveztem.

Lett családi szerepem, ahol én vagyok a gyerek, de azt is ideírtam, hogy „anya pici fiacskája", mert Anyukámnak még mindig az vagyok, és nem tudom lesz-e olyan, hogy felfogja, hogy már nem, áááá, hagyjuk...

Aztán lett társasági szerepem, három is, mert úgy igazán három társaságban vagyok benne, és most, hogy átgondoltam derült ki nekem is, hogy mindegyikben más szerepben vagyok benne: az egyikben, ahol az osztálytársaimmal vagyok, ott én vagyok az, aki „mindenben benne van", vagyis „hajlandó az együttműködésre" (ezt én, mint értéket írtam be), a másik társaságban, ami a bátyámhoz kötődik, ott én vagyok a kis fiatal, akit tanítani, okosítani, tapasztaltatni kell, szóval itt kicsit olyan „öcsike" is vagyok, a harmadikban (ami a kosárlabda csapat miatt van) pedig a megbízható-megfontolt haver, aki nem pofázik feleslegesen (na ez amúgy azért is van, mert vannak ott nálam jóval nagyobb megmondóbb arcok).

Még beleírtam külön a csapatban betöltött szerepem is, nem mint társasági dolog, hanem mint csapatjátékos.

És végül beírtam a mostani szerepem is, az érettségizőt és a felvételizőt, külön-külön, mert nem dolgozom, de sztem ezek is szerepek, főleg, ha azt nézem, mik jellemzők (vagy inkább mik kellene, hogy jellemzők) ezekre a szerepeimre mostanában.

Szóval hajrá, és köszi, jó volt ez a teszt!

Anna szerint 2011.01.10. 16:08:48

Nekem is érdekesek jöttek ki, én például miközben csináltam a szeleteket jöttem rá, hogy van itthon egy háztartási szerepköröm is, mert én vagyok a családból a leginkább rendmániás, ezért sokszor állok csak úgy neki, hogy tisztaságot teremtsek meg rendet :DDD

A másik ilyen magamnak is meglepetés szerepem, hogy beírtam külön szeletbe a „barátnő" vagy „szerelmes" szerepet, mert az is egy külön világa az életemnek.

Az érettségiző és felvételiző szerep sztem nagyon is jó, hogy beletetted, én mondjuk csak most, hogy írtad, mert eddig csak úgy volt, hogy a „tanuló" szerep, de végig gondoltam és ez így sokkal jobban fogja árnyalni a valóságot.

(lesz még ilyen komolyabb teszt, és írhatnál, ha a többit is megcsináltad! És, bárki, aki még igen!!!)