Mi leszek, ha nagy leszek?

Tizenkét évesen gondoltam először a jövőmre, arra, hogy milyen leszek húszévesen: csinos, magabiztos, hivatásának élő, tudásával másokat megszégyenítő, de szerény nő. Haha. Hol tartok a megvalósításban? Kezemben a sorsom? Egyáltalán a kezembe akarom venni? Útkeresésem a felsőoktatás útvesztőiben, avagy mi leszek, ha nagy leszek?

Friss topikok

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

álom (8) andragógia (2) anglisztika (2) balaton (8) balatonfövényes (1) beavatás (1) bologna (4) diplomata (1) educatio (3) erasmus (4) érettségi (13) e felvételi (3) felsőoktatás (12) felsőoktatási (8) felsôoktatási (1) felsőoktatási intézmények (7) felsőoktatási rangsor (3) felsőoktatási rendszer (2) felsőoktatűsi (1) felvételi (19) felvételi azonosító (2) felvételi határidők (1) fesztivál (1) fürstenfeld (1) gazdálkodási menedzsment (1) gólyabál (2) gólyatábor (2) gyakorlat (3) győrffy miklós (1) határidők (10) háttérképek (2) hvg diploma (1) idegennyelv (2) idegenvezető (9) idő (4) intézmények (6) iroda (1) jazz (2) jelentekzési (1) jelentkezési (4) jelentkezési határidők (4) jelentkezési lap (7) kalandok (1) kapcsolatok (1) karácsony (2) keresztfélév (1) kétszakos (2) kétszakosság (1) kodolányi (10) költségtérítéses (3) kommunikáció (1) kreditrendszer (1) külföldi (3) külföldi gyakorlat (5) lap (1) máté krisztina (1) média (1) média kommunikáció (4) munka (9) munkanélküliség (1) munkba (1) nap (2) napok (1) naptár (5) nemzetközi (2) nemzetközi tanulmányok (2) nyílt (3) nyílt napok (3) oklevélmelléklet (1) ölelés (1) önismereti (2) önismereti tesztek (2) ösztöndíj (1) pályaválasztás (18) ponthatárok (3) pontszámítás (3) pótfelvételi (1) rádió (1) rangsor (5) rendszer (2) sopron (1) stockholm (2) szakma (1) székesfehérvár (1) szerelem (1) támogatás (1) tanulás (1) tesztek (2) tippek (11) tisza (3) történelem (2) továbbtanulás (1) turizmus vendéglátás (10) utazási (3) vidék (2) vihar (1) Címkefelhő

Egy nyílt nap tapasztalatai - milyen a Kodolányi belülről?

2010.01.25. 14:08 Anna szerint

Kész szerencse, hogy nem merészkedtem sehová szombaton, másnap arra ébredtem, hogy bedurrantak a nyálkahártyáim, azóta napi egy csomag zsepit pusztítok el. Öröm az ürömben, hogy ma itthon maradtam (gyönyörűen süt a nap a szobámba, az illuzió majdnem tavaszi), így van időm beszámolni a Kodolányi nyílt napról, ami még szombaton volt. A közeljövőben még két terepszemlét tartok: szerdán az ELTE-re megyek, február 1-én pedig a BKF-re.

Az egész egy kicsit az Educatio-nak köszönhető, ahol szorgalmazták, hogy menjek el másnap, többet látok a saját szememmel. Másrészt tényleg ideje, hogy a mérleg nyelvét valamilyen irányba lökdösni kezdjem, de az is segített, hogy korán keltem, ráadásul pont akkor, amikor a nővérem beállított a gyerekeivel (tündériek, de négy óra intenzív játék után bevallom örültem a szabadulásnak). Az utazás zökkenőmentes volt, szinte háztól-házig vitt a 105-ös busz a Frangepán utcáig, ami a XIII. kerület külső területén található. A négyemeletes főiskola épületén első ránézésre látszik, hogy friss darab, kívül-belül túlnyomó részt a fehér különböző árnyalatai dominálnak. A kezembe nyomott tájékoztatóval a kezemben jártam körbe a helyszínt, amiben külön oldalon kiemelték, hogy az épület teljesen akadálymentes, így van fogyatékosügyi koordinátor és lift is, amit csak mozgáskorlátozottak használhatnak (nálam ez plusz pont, részben családi érintettség miatt, Nagymamán foglalkozott egész életében fogyatékos gyerekekkel, ezért aztán bennem is kialakult az érzékenység).

A termek egyszerűek és átláthatóak, itt is minden olyan fehéres hatást kelt; a tapasztaltakból pedig úgy tűnt felszereltségre sem panaszkodhatnak: power pointos prezentációra, projektoros filmnézésre egyaránt van lehetőség, amit ki is használták a nyílt nap során. Tüzetesen megnéztem a mellékhelyiségeket is (Anyum mindig arra tanított, az éttermekben ezt nézzem meg legelőször, mert ebből lehet következtetni a konyha tisztaságára), itt nem veszített pontot a Kodolányi, a helyiségek tiszták és világosak voltak, szép nagy tükörrel. A könyvtár és a jegyzetbolt (van online változata is) az első emeleten van (itt elvben minden beszerezhető, ami a tananyag), sőt ezt még fejleszteni is fogják a jövőben, így például még nagyobb könyvtárat terveznek. Ami még extra, hogy van külön baba-mama szoba és zárt parkoló (bár egyelőre egyikben sem vagyok érdekelt :D). Összességében kívülről nézve egy kisebb, de barátságos intézet hatását kelti, ahol minden egy helyen van és semmi sem túl régi ahhoz, hogy korhadásnak induljon. 

A mindenkinek szóló előadásban kiemelt helyet kapott a nemzetközi lehetőségek ismertetése, a Nemzetközi Intézet (ami eleinte iroda volt, aztán külön intézeti státuszt kapott; fő feladata, hogy kapcsolatot tartson a külföldi kontaktokkal) munkatársa elmondta, hogy az iskola külföldi partnerei többnyire felsőoktatási intézmények, jelenleg 32 ország 117 intézetével vannak kapcsolatban, de az sem kizárt, hogy felveszik a kapcsolatot azzal az országgal, ahová menni szeretnél. Az Erasmusnál pedig másokkal ellentétben náluk az ösztöndíjon felül is részesülnek támogatásban a diákok, amit a főiskola saját költségvetéséből finanszíroznak (úgy általában az Erasmusról mindenképpen többet kellene tudni, úgy tartják "hihetetlen módon megváltoztatja a hallgatókat"). De, mint fogalmaztak, ha nem töltesz éppen egy félévet külhonban, akkor is részese lehetsz a nemzetközi környezetnek, mert nemcsak mennek, hanem jönnek is a hallgatók (évente nagyjából 150-en), akikkel közös projektekben lehet együtt lenni, sőt pesztrálni is lehet őket, nehogy eltévedjenek Budapest útvesztőiben. Ezenkívül rendszeresen szerveznek szakmai tanulmányutakat, amik egy-két hetes utazásokat jelentenek és egész messzire is repíthetnek (Thaiföld, Japán, USA).

Nyelvtanulás, két diploma, még több állami hely

A nyelvtanulást el lehet intézni helyben, az iskolának van saját nyelvvizsgaközpontja, ahol vicces nevű nyelvvizsgákat lehet tenni: társalKODÓ-t (ez megfelel az általános vizsgarendszernek) vagy gazdálKODÓ-t (ez pedig idegenforgalmi és üzleti szaknyelvi nyelvvizsga) -  és szabadon választható tantárgynak fel lehet venni idegennyelvet is, ami heti kétszer másfél órát jelent.

Fontos információként elhangzott az is, hogy egy egészen új rendszer van készülőben a főiskolán, mégpedig a két szakosság bevezetése (2010. szeptemberétől), ami ugye Bologna előtt a legtöbb szak esetében még kötelező is volt - számomra egyébként még mindig nem világos, miért vetettek ennek véget, amikor két diploma eleve megnöveli az ütőképességet a munkaerőpiacon. A két szakosságra első körben a turizmus-vendéglátás és a gazdálkodás-menedzsment szakokon lesz lehetőség, úgy, hogy csak egy félévvel hosszabbodik meg a tanulmányi idő (a második szakot egyébként másodévben lehet felvenni és ugyanúgy kell felvételizni, mint másnak). Mindez azért lehetséges, mert a két szak tanegységei 75%-ban megfeleltethetőek, míg anyagi téren ez azt jelenti, hogy, ha például valakit államilag finanszírozott képzésre vesznek fel, akkor egy félévet kell csak fizetnie (azaz a 9-et). Egy dolog van még mint kikötés: ahhoz képest, hogy valaki milyen típusú képzésre jár (nappali, levelező, távoktatás) a második szakot mindig eggyel kevésbé időigényes formán veheti fel (azaz: nappali-levelező, nappali-távoktatás, levelező-távoktatás, távoktatás-távoktatás).

Ja, és még annyi, hogy az államilag finanszírozott helyek száma idén megint emelkedik, 650-ről 709-re.

Úgy döntöttem két szakról szerzek élő benyomást, az egyiknek a tájékoztatójára, míg a másiknak az órájára ülök be, ezért ott maradtam a központi előadóban, ahol Rátz Tamara tanszékvezető (mint kiderült ezévben őt választották meg az év idegenforgalmi oktatójának) ismertette a turizmus-vendéglátás szak előnyeit. Munkaerőigényes ágazatként beszélt róla (2009-ben a munkáltatók szerint a KJF turizmus diploma volt a legversenyképesebb) és nyomatékosította, hogy a végzettségünk közgazdászi lesz elsősorban, ami nagyon sok egyéb lehetőséget rejt (valaki például az IBM-nél dolgozik, mint közgazdász).

Sokat beszéltek a gyakorlati képzésről, így példul arról, hogy a képzés maga három és fél éves, de ebből egy fél év szakmai gyakorlat és van évközi gyakorlat is. Ami még tetszett, hogy lehet két szakirányod (az lenne a szép két szakirány+gazdalkodás-menedzsment szak), és akkor a másikat levelezőn vagy távoktatáson kell elvégezni. A hagyományos kétféle szakirány mellett (szálloda és vendéglátás szervezés) pedig van egy különlegességük, ami turisztikai termékek és vállalkozások néven fut. Ebbe tartozik a vitorlás turizmus is, amiben nagyon ott van a főiskola, saját ún. tanhajói van, lehet kishajó vezető igazolványt is szerezni (ezt más szakon tanulók is megtehetik a szabadon választható tárgyakon belül, a tanfolyam tavasztól őszig tart).

Vicces volt, mert bár kevés hallgató volt az iskolában, olyan pont volt köztük, aki megélt egy rázós vizsgautat: Porecsből mentek Velencébe és vissza, amikor hatalmas viharba keveredtek, de akkorába, hogy a srác állítása szerint majdnem ott maradtak, végül persze megúszták. De nem csak ő sztorizott: a tanszékvezető annak példájaként, hogy milyen kicsi a világ (és milyen sok a jó munkahelyre kerülő kodolányis) elmesélte, hogy külföldi útja alkalmával ötven eurós bónt ajánlottak fel neki a berlini Mariott hotelben, amit nem tudott mire vélni. Nyomozásba kezdett, mire megtudta, hogy a szálloda egyik vezetője és az utazási iroda munkatársa egyaránt kodolányis volt, akik ezzel kedveskedtek volt alma materjük előtt.

Minden szakbemutatót mintaóra követett, ezért kihasználtam a pár perces szünetet és lefutottam a harmadik emeleti kommunikációs mintaórára. A kijelölt terem ajtaja ugyan zárva volt, de már éppen nyitottam volna ki, amikor egy hangocska megszólított: "mit szeretnék?". A sárga pólós kodolányis diáklány maga mellé invitált (várhatok még, amíg elkezdődik a második rész), így vagy tíz percet beszélgettünk. A helyes szöszi andragógia szakon tanul (rendezvényszervezéssel szeretne foglalkozni) és elmesélte, hogy anno ő nem is volt nyílt napon, így gólyatábor után először látta az iskolát (a gólyatábori emlékeknél kifejezetten felvidult), de nem csalódott benne és szerinte, aki rosszat mondd a Kodóról, annak maximum a régebbi idők miatt lehet rá oka. A mostani vizsgaidőszakát kifejezetten nehéznek élte meg, ami szerinte a legjobb, hogy már most rengeteg gyakorlat van mögötte (szerinte a médiásoknak még több), évközben is rendszeresen kell menniük.

Három új érkezővel végül bejutottunk a terembe, a "tanórát" Győrffy Miklós tartotta. A műsorvezető-szerkesztő (akinek a stílusa még a régi, jól felkészült szerkesztőkét idézte és szóhasználatában is nagyon udvarias volt) elegánsan oldotta meg a feladatot: egy náluk végzett hallgató vizsgafilmjét vetítette le, majd ennek történetéről kérdezte a készítőt, aki itt az iskolában jött rá, mivel szeretne foglalkozni, egész pontosan akkor, amikor betekintést nyert a filmkészítés rejtelmeibe. Apropó! A Médiacentrumot mindenképp plusz pont illeti (lásd a fenti képeket, de itt vannak még), ezt is meg lehetett nézni (viszonylag közel van az iskolához, a 32-es busszal lehet átvágtatni), úgy tűnt itt minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy profi anyagok szülessenek.

Búcsúzóul könyvet nyomtak a kezembe (Mesterek és tanítványok címmel és az iskola büszkeségeivel készített interjúkkal van teli), amit majd el kell veszítenem - a főiskola ugyanis csatlakozott a "Veszíts el egy könyvet akcióhoz" (okos ötlet :-D) "Én az egyenes beszédet tartom a legfontosabbnak... A másik pedig az, hogy minden ember vigyázzon arra, hogy mennyit enged meg magának. A gátlástalan embereket nem bírom. És átvinném a kételkedést, az olyasfajtát, ami ránk vonatkozik"- íme, egy rövid részlet az interjúból, melyben Győrffy Miklós válaszolt arra a kérdésre, milyen értéket vinne át a következő évszázadba...

Szólj hozzá!

Címkék: felsőoktatás felvételi nyílt napok felsőoktatási intézmények turizmus vendéglátás külföldi gyakorlat kétszakos média kommunikáció

A bejegyzés trackback címe:

https://tovabbtanulok.blog.hu/api/trackback/id/tr941681903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.