Mi leszek, ha nagy leszek?

Tizenkét évesen gondoltam először a jövőmre, arra, hogy milyen leszek húszévesen: csinos, magabiztos, hivatásának élő, tudásával másokat megszégyenítő, de szerény nő. Haha. Hol tartok a megvalósításban? Kezemben a sorsom? Egyáltalán a kezembe akarom venni? Útkeresésem a felsőoktatás útvesztőiben, avagy mi leszek, ha nagy leszek?

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

álom (8) andragógia (2) anglisztika (2) balaton (8) balatonfövényes (1) beavatás (1) bologna (4) diplomata (1) educatio (3) erasmus (4) érettségi (13) e felvételi (3) felsőoktatás (12) felsôoktatási (1) felsőoktatási (8) felsőoktatási intézmények (7) felsőoktatási rangsor (3) felsőoktatási rendszer (2) felsőoktatűsi (1) felvételi (19) felvételi azonosító (2) felvételi határidők (1) fesztivál (1) fürstenfeld (1) gazdálkodási menedzsment (1) gólyabál (2) gólyatábor (2) gyakorlat (3) győrffy miklós (1) határidők (10) háttérképek (2) hvg diploma (1) idegennyelv (2) idegenvezető (9) idő (4) intézmények (6) iroda (1) jazz (2) jelentekzési (1) jelentkezési (4) jelentkezési határidők (4) jelentkezési lap (7) kalandok (1) kapcsolatok (1) karácsony (2) keresztfélév (1) kétszakos (2) kétszakosság (1) kodolányi (10) költségtérítéses (3) kommunikáció (1) kreditrendszer (1) külföldi (3) külföldi gyakorlat (5) lap (1) máté krisztina (1) média (1) média kommunikáció (4) munka (9) munkanélküliség (1) munkba (1) nap (2) napok (1) naptár (5) nemzetközi (2) nemzetközi tanulmányok (2) nyílt (3) nyílt napok (3) oklevélmelléklet (1) ölelés (1) önismereti (2) önismereti tesztek (2) ösztöndíj (1) pályaválasztás (18) ponthatárok (3) pontszámítás (3) pótfelvételi (1) rádió (1) rangsor (5) rendszer (2) sopron (1) stockholm (2) szakma (1) székesfehérvár (1) szerelem (1) támogatás (1) tanulás (1) tesztek (2) tippek (11) tisza (3) történelem (2) továbbtanulás (1) turizmus vendéglátás (10) utazási (3) vidék (2) vihar (1) Címkefelhő

Tesztem, tesztem mondd meg nékem V.

2011.01.04. 08:58 Anna szerint

És, akkor lássuk a medvét, mármint a tesztelős rész komolyabb részét, amiben már a karriertervezésről lesz szó. Ezen belül minket persze a pályaválasztás érdekel a legjobban.

Az angol „career” szó jelentése: „életpálya”, „szakmai pályafutás”. A karriertervezésről helyesebb tudatos tevékenységként beszélni, melynek célja saját tehetségünk és egyéni képességeink kibontakoztatása.


Az alábbi ábra foglalja azt foglalja össze, hogy a dolgozó ember életében melyek azok a dolgok, amelyek kellenek ahhoz, hogy harmóniában legyen magával és a munkájával. Ez az ábra tehát a célunkat testesíti meg, ahová a sikeres iskola és ezáltal pályaválasztást követően el kell, hogy érjünk. A felső buborékban található a szakma-szeretet fontossága, ami az egyik legfontosabb tényező ebben az évben. Ezért nem mindegy ugyanis, hogy milyen szakmát, milyen iskolát választunk, hiszen azt kell megtalálnunk (no persze, nem mindenkinek sikerül elsőre), arra kell ráéreznünk, hogy melyik szakma lesz az, amit még évekkel később is lelkesedve tudunk végezni.

 

Még mielőtt komolyabbra vennénk a dolgot, és megint gondolkozós-gyakorlati feladatokba vágnánk bele, felfrissülésként íme egy lazább teszt a Karrier-ről. (A tesztet egyébként francia szociológusokból és pszichológusokból szervezett munkacsoport állította össze, és aki kitölti, megtudhatja, milyen karrier előtt áll.) Ajánlom, mindenkinek, hogy töltse ki, elég kemény a teszt, olyan értelemben, hogy itt akkor jársz jól, ha nem szégyenlősködsz, hanem megmondod a frankót. Mármint, ha jobb színben akarsz feltűnni, mint amilyen vagy, akkor könnyen azt az értékelést olvashatod, ami pont, hogy nem fog tetszeni, és adott esetben illeni sem fog rád (így járt Lilla, akivel ezt együtt csináltuk, és mindenhol inkább a középmezőnyre szavazott - itt ugyanis a soha-ritkán-gyakran-általában skálán kell válaszolgatni -, így aztán a végén kijött, hogy „nem sok esélye van a sikerre, bár lehet, hogy az emberek többsége kedveli", amire persze nagyon felkapta a vizet :D).

Én amúgy szintén éreztem, hogy visszafogom magam válaszadás közben (na pl, az ilyen kérdésekre, mint, hogy: „szeret magáról beszélni?" - ugye, ki ne szeretne, de mondom inkább a ritkánt jelölöm meg...), de kevésbé sikerült olyannyira, mint Lillának, így nekem az jött ki, hogy „van bennem becsvágy, és, ha fiatal vagyok még jók az esélyeim egy szép karrierre"... A végén persze kisakkoztuk (főleg így, hogy megvan a könyvem), hogy milyen karakter, azaz milyen válaszok szükségeltetnek ahhoz, hogy valaki igazi karriert csináljon: ebből amúgy kitűnik, hogy a töretető, csak magában bízó, önállóságra képes és befolyásolhatatlan típus az, akinek a teszt szerint kedvez a szerencse. Megjegyzem erről is lehetne jó kis vitát nyitni, no, de a lényeg: legalább ahhoz volt bennőnk elég becsvágy, hogy jól kielemezzük ezt a tesztet.
 

  • Rövid kis pályaválasztási, alapteszt ITT letölthető.
  • Pályakalauz kérdőíve: ITTtölthető.
  • Teszteld az érdeklődési irányod ITT.

 
A karriertervezés a hosszú távú, ún. stratégiai döntések meghozatalához hasonló folyamatnak is tekinthető. Ezért a múlt megvizsgálásával, az abban rejlő gyökerek értelmezésével kezdődik (ez volt az előző poszt vonatos és grafikonos gyakorlata), majd a jelen helyzetelemzésével folytatódik. A jövőre vonatkozó célok meghatározása
után pedig ismét visszakanyarodva a jelenbe a célorientált tervezés sajátos módszere által jelenre vonatkoztatott cselekvési tervekhez érkezünk. A dolgok a jelenben dőlnek el. A jövő pedig befolyásolható mostani döntéseinkkel, melyek a múlt, saját működésünk megértésén, valamint a jelenlegi belső erőforrásaink és a külső környezet helyes értelmezésén alapulnak.

 A helyzetelemzés, azaz a jelen elemzésének egyik módszere a SWOT elemzés. Ha megcsináljuk, jobban tisztában leszünk belső erőforrásainkkal, értékeinkkel, a tulajdonságainkkal, itt ugyanis a lényeg az, hogy részletesen kell elemezni erősségeinket (S), de hiányosságainkat, vagyis a gyenge pontjainkat is fel kell ismernünk, hogy a jövőben fejleszthessük őket (W). És, ha itt tartunk, a belső értékek-hiányosságok feljegyzése mellett a külső világot is fel kell térképenünk. Meg kell néznünk, melyek a külső tényezők, melyek az életben jelen pillanatában felmerülő lehetőségekként (O) segíthetnek, illetve melyek azok, amik mint kockázati tényezők (T) akadályokat gördíthetnek elénk. (Ne felejtsük, hogy a kapott ábra a jelenre vonatkozik, két hónap, netán év múlva a mostani elemzésünket feltétlen ismételjük meg!)

Miután tisztába raktuk a SWOT-unkat (ami egyfajta jelen térképként funkcionál és vezeti lépteinket), érdemes a motivációinkat is jobban szemügyre venni, amely sok szálat mozgat majd a rendszerben. Rajzolj egy nagyobb kört a papírodra, és oszd fel szeletekre, olyan arányban, ami kifejezi, hogy mi mennyire fontos most (ez is jelen időben értendő!) neked az életben. Az ábra mesterségesen korlátoz, hogy egy egységet (kört) tudj csak felosztani, hiszen az élet erőforrásai is végesek, neked is csak egy életed van, azt kell „elosztanod”.



Végül a jövőbe kell látnunk: meg kell határoznunk a célt, ami valami olyasmi, amit szeretnénk megvalósítani az életben, így a célok elősegítik a pozitív hozzáállás és a jövőkép kialakulását. Az életcélok tulajdonképpen személyes vágyak. A legreálisabbak azok, amelyek boldoggá tesznek. Arra gondoljunk, mit szeretnénk elérni az életben. Milyen szerepeket szeretnénk betölteni a jövőben. (A SWOT-analízissal azt határoztuk meg, hol állunk, a jövőkép megfogalmazásával pedig azt, hová szeretnénk eljutni.)

Ajánlott tehát konkrét mondatokban megfogalmazni, hogy 3-5, akár 10 év múlva hogyan látnánk magunkat legszívesebben. Minél konkrétabb ezek meghatározása, annál előrevivőbb! Jobb, ha kijelentő módban fogalmazzuk meg, s szintén sokat jelent, ha le is írjuk ezeket a gondolatokat. A realitás miatt 2-5 ilyen célkitűzés elegendő első körben :D 
 

„2010-ben (3 év múlva) egy informatikai cégnél dolgozom, projektvezetőként.”
 

„2012-ben (5 év múlva) két gyermekem van, saját lakásban élünk, s a hét minden napján tudok a családommal minőségi időt tölteni.”


A cél jelentsen kihívást, de legyen elérhető; mindig egy konkrét területre vonatkozzék; le gyen egyszerű és világos; legyen mérhető; mindig tartozzon hozzá határidő és felelős személy; az eredményre vonatkozzék, ne pedig a cselekedetre. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tovabbtanulok.blog.hu/api/trackback/id/tr332573393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása