Közeledik a jelentkzési határidő, és számításba kell venni, milyen módon adjuk be a jövőnket eldöntő papírokat. Lehet hagyományos úton, postán és lehet interneten keresztül... Ami biztos, mindkét esetben számtalan apróságra kell figyelni, így mielőtt belevágunk szenteljünk egy kis időt a rendszer megismerésére.
Íme egy csokorral, milyen érvek szólnak a hagyományos felvételi (postára járós, fénymásolós) és az e-felvételi (otthonülős, láblógatós) mellett és milyen érvek szólnak ellenük.
"Az e-felvételi mellett döntöttem, gyorsabb, nem macerás (?!), hipp-hopp feltöltök mindent, aztán felejtsük el egymást, végezzék a dolgukat, majd értesítsenek, hogy felvettek. Feltöltöttem -már amit engedett-, fizettem -nem érkezett meg-, bejelöltem, módosítottam. Gondoltam minden ok. Küldtek levelet az egyetemről, hogy fizessek KÜLÖN 4000 ft szóbeli felvételi díjat. Állam leesett, de befizettem. Küldtek újabb levelet, hogy a már feltöltött dokumentumokat legyek szíves AZONNAL beküldeni fénymásolva az egyetem tanulmányi osztályára, mert a központihoz ők nem férnek hozzá."
Végeztek egy felmérést arról, hogy kik használják az e-felvételi rendszert leginkább és az derült ki, hogy inkább felnőttek, azaz 25 év körüliek, akiknek van ügyfélkapu hozzáférésük és bankszámlaszámuk is, ráadásul jobban éretenek az átlagnál az informatikához.
Miért érdemes interneten keresztül?
1. A rendszer nem engedi hibás űrlap kitöltését, ha valami nem stimmel, nem enged tovább - így a hiánypótlás elkerülhető.
2. Közvetlenebb lesz az információáramlás, mivel emailen és/vagy telefonon keresztül érkeznek majd a figyelmeztetések és felszólítások.
3. Tele van segítő funkciókkal, folyamatosan láthatod, mit-hogyan kell kitölteni, mire érdemes figyelni, a kezedet fogva vezetnek.
4. A megadott adatokat a rendszeren keresztül nagy szabadsággal megváltoztathatod és módosíthatod, lehetőség van jelentkezési sorrend egyszeri módosítására és a dokumentummásolatok elektronikus benyújtására. A felvételi eljárás második szakaszában, a jelentkezések beérkezése és feldolgozása után is használható a felület. Erről bővebben ITT olvashatsz.
6. Papíron könnyebb hibázni, ha pedig elrontod csak új adatlap ment meg (ezért javasolják, hogy először ceruzával, aztán, ha biztos állj csak neki tollal átírni).
7. 2008-ban már a felvételizők 38%-a használta, ezekszerint nem lehet annyira használhatatlan.
8. Mondják, hogy nem kell postára menned, egyetlen gombnyomás a kánaán, viszont az is igaz, hogy a hitelesítés miatt előbb-utóbb valószínűleg úgy is oda kerülsz.
FONTOS! Aki papíron adta be a jelentkezését, az is megteheti, ha regisztrált, hogy a jelentkezési határidőt követő ügyintézési időszakban módosítson adatokon vagy dokumentumokat nyújtson be.
Hitelesítés
Ha az e-felvételit választod, az űrlapok kitöltése, valamit az eljárási díjak befizetése után február 23-ig hitelesítened kell a jelentkezésedet, ez tulajdonképpen az aláírásnak felel meg (ami, ha postai úton adod fel ott lesz a jelentkezési lapodon, ezért nincs szükség rá). Két módja van:
- A http://www.magyarorszag.hu/ ügyfélkapun keresztül (ha a jelentkező rendelkezik itt regisztrációval): az e-felvételi felületről a hitelesítés funkciót használva kell ide is belépni. (Ha a jelentkező még nem töltötte be a 18. életévét, akkor a szülőnek is rendelkeznie kell ügyfélkapu-regisztrációval.) Csakhogy az Ügyfélkapuhoz történő regisztráció során szintén azonosítanunk kell magunkat, amit okmányirodában tehetünk meg. Plusz kör.
- Hitelesítő adatlappal: az űrlapok kitöltése után ki kell nyomtatni a hitelesítő adatlapot a felületről (Ellenőrzés és Hitelesítés menüpontban), amit kinyomtatva és aláírva kell postai úton beküldenie a lapon olvasható címre legkésőbb 2010. február 23-ig., és az 1380 Budapest, Pf. 1190 címre kell postáznia. Megint posta.
Milyen veszélyekkel jár?
1. Maga a rendszer szúr ki veled (lépten nyomon olvastam arról, hogy nem fogadta el a többletpontot, a tantárgyat, vagy a feltöltött dokumentumot - lásd alábbi kiragadott történetet tavalyról), ami ellen úgy lehet a leghatásosabban védekezni és megnyugodni, ha felvesszük a kapcsolatot a felvi.hu ügyfélszolgálatával, ahol az olvasottak szerint tényleg segíteni fognak. Eszerint jobb, ha rögtön telefont ragadsz, mintsem hosszú órákon keresztül tépelődnél, miért nem működik?
2. A legnagyobb problémát a hitelesítés jelenti, amit február 23-ig kell megtenni. Fentebb írtakból jól látszik, hogy nagyjából mindegy miért rohangászunk: vagy okmányirodába megyünk vagy a postára (a legtöbben az elmúlt években inkább postán adták fel a hitelesítő lapot), de ha már posta, miért ne adhatnánk fel ugyanazzal a lendülettel a jelentkezési lapot is? A másik kérdés a fizetés, ebbe mondjuk nekem nehezebb belekötni, mert szülők is utalhatnak pénzt, de tény, hogy a bankártyával nem rendelkezők emiatt megint csak a postán kénytelenek kikötni.
3. Ugyanilyen szempont a csatolandó dokumentumok kérdése, amit ugye vagy fénymásolsz és postára adsz (megint posta) vagy, ha van szkennerünk és gyakorlottak vagyunk a képek kivágásában és átméretezésében - akkor hallelujja emiatt nem kell kimozdulnunk, sem sorban állnunk :-)
4. Jó tanácsként javasolják: mivel a jelentkezési határidő vége felé közeledve valószínűleg egyre többen fogják használni a felületet, nem érdemes halogatni a jelentkezést, főleg nem az utolsó napokra hagyni, hiszen elképzelhető, hogy a rendszer ekkor túlterhelt lesz (khmm..tehát ezzel eloszlott minden reményem, hogy az utolsó pillanatokban döntök és nyomom meg a küldés gombot).
AZ E-FELVÉTELI TESZTELÉSE
Kezdeti lépések - vizuálisan szemléltetve
http://www.lovassy.hu/online/hirek/efelveteli2010.php
http://diakeugyek.hu/page/e_Felveteli_tananyag
Itt az első feladat, hogy elfogadjuk a felhasználási feltételeket (mely rendkívül hosszú és elsőre ijesztően sok feltételt tartalmaz, de ne essünk kétségbe, pipáljuk ki és regisztráljunk), ezután kapjuk meg ugyanis biztonsági kódunkat emailben, ami után már teljes értékűnek érezhetjük magunkat a rendszerben, amit az is bizonyít, hogy a bal felső sarokban már láthatjuk saját felvételi azonosítónkat.
Elsőként a személyes adatok kitöltése kerül sorra, a jobb oldali súgó egyébként szinte lehetetlenné teszi, hogy bármit ne tudjunk értelmezni. Ami itt fontos, hogy az annak idején kapott plasztikkártyánkat elő tudjuk keresni, ezen szerepel ugyanis a 7-el kezdődő 11 számból álló számsor, azaz a hallgatói azonosítónk. Ha pedig valamit mégis elrontanánk, a rendszer magától jelzi majd, hol hibáztunk így addig nem is léphetünk tovább, amíg nem javítottuk.
Következő pont még ugyanebben a kockában a testreszabás, ahol az érettségi várható évét kell megadnunk és jelentkezésünk legfontosabb paramétereit: hogyan csatolom majd a szükséges dokumentumokat, a hitelesítését miként végzem, valamint milyen úton fizetem be a felvételi eljárás összegét.
Innentől az eredmények (a középiskola adatainál ne rettenjünk meg az OM kódtól a kereső segítségével magától beírja iskolánk kódját) és többlet pontok kitöltése következik, az érettségi ereményeknél pedig egyszerűen csak a vizsgaszándékot kell jelezni és azt, hogy milyen szinten érettségizel majd (mármint, ha idén érettségizel). Ezután a döntés lényege, a jelentkezési helyek megadása vár ránk (itt szépen számolja a rendszer, mindez mennyibe fog kerülni és ami még remek, hogy a megjelölt szakra kattintva lehozza a felvételi követelményeket és azt is, miért kaphatsz adott szakon többletpontot) végül a fizetésre is felhívják a figyelmet, hogy aztán utolsó körben a hitelesítési procedúrával tegyük fel az i-re a pontot.
Összességében jól átlátható a rendszer, lépésről-lépésre kell az utasításait követni, aminek nagy előnye az, hogy biztos lehetsz benne, nem hagysz ki semmit. A benyújtandó dokumentumokat a kitöltött adatlapok függvényében magától feljegyzi, így pontosan tudod mit kell beküldened vagy beszkennelve feltöltened a rendszeren keresztül. Negatívum, hogy bizonyos idő után egyszercsak kidob és újra be kell jelentkezni és az is biztos, hogy a túlterheltség hajrájában lehetnek vele fennakadások, másrészt még vár rám, hogy megküzdjek a dokumentum feltöltéssel és a hitelesítéssel (alább olvasható, miért nem olyan egyszerű) - ami sokak rossz tapasztalata miatt picit bizonytalanná tesz.
Ha bármilyen problémád lenne a kitöltés közben a 06-1-477-31-31-es telefonszámot hívd, segíteni fognak - nekem rögtön felvették és azonnal készségesen válaszoltak a kérdésemre.
Jelentkezz MOST e-felvételivel és NYERJ egy laptopot a tanévkezdésre!
Három laptopot sorsolunk ki azok között, akik február 14-ig e-felvételiznek. Minél előbb jelentkezel, annál több tombolát adunk, annál nagyobb eséllyel lesz a tied a laptopok egyike!
A játék részleteihez kattints ide!
Jelentkezési lap
Ha e-felvételivel jelentkezel a felvi.hu-n kell regisztrálni, majd (lásd alább) végigszlalonozni a rendszeren. Ha hagyományos úton adod majd postára, akkor a jelentkezési lapokat idén a Felsőoktatási Felvételi Tájékoztatóban találod meg vagy az Educatio Nonprofit Kft. Ügyfélszolgálatán (Budapest VIII., Reviczky u. 6.), vidéken pedig az Oktatási Hivatal regionális igazgatóságain, illetve a képzéseket meghirdető egyetemeken, főiskolákon.